english | nederlands

RC 44 Hymne voor viool en piano

first performance

1900-01-10 00:00:00.0 Liège (Salle des Fêtes de la Société Militaire)

publications

  • Hymne voor viool en piano Noske, A.A. 10164944
  • Hymne voor viool en piano

  • Hymne voor viool en piano (Hymne for violin and piano)
  • viool en piano
  • 1898-10-04 00:00:00.0
  • duration 12:30

In 1898 componeerde Diepenbrock zijn eerste puur instrumentale werk sinds de Academische Feestmarsch uit 1882 (RC 2). Dat het voor hem een experiment was blijkt uit zijn brief van 5 oktober 1898 aan Charles Smulders: …more >

Hymne voor viool en piano (incipit)


In 1898 componeerde Diepenbrock zijn eerste puur instrumentale werk sinds de Academische Feestmarsch uit 1882 (RC 2). Dat het voor hem een experiment was blijkt uit zijn brief van 5 oktober 1898 aan Charles Smulders:

Ik heb verleden week het Vioolstuk, waarover ik van den zomer broeide, geschreven. Over de waarde ben ik nog zeer onzeker. […] De vorm zal je wel erg schoolsch vinden. Ik moet langzaam trachten mij in deze nieuwe wereld een weinig te oriënteeren. (BD III:65)

De vioolsonates van César Franck en Guillaume Lekeu zullen een inspiratiebron zijn geweest. De Hymne is echter beter te typeren als rondo, omdat het thema steeds weerkeert, zij het op verschillende toonhoogten, soms gemodificeerd en telkens anders begeleid. Diepenbrock had al een goede amateur violist op het oog om samen de Hymne te kunnen spelen: zijn familielid en vriend Pieter van der Meer de Walcheren. (BD III:70)

De betiteling van een dergelijk werk zonder gezongen tekst heeft Diepenbrock hoofdbrekens bezorgd: Het vioolstuk heb ik maar ‘Hymne’ genoemd bij gebrek aan een betere naam. ‘Romance’ is te romantiek en te gefaneerd voor dit robuuste stuk. (BD III:72) Diepenbrock wilde, zo schreef hij Smulders, het vieren van de jeugd in de muziek tot uitdrukking brengen met een werk waarin de elegische elementen door de triomphale overstemd worden. Hij vreesde zelfs hier en daar een virtuosenaplomb. In ieder geval had Diepenbrock de ervaring opgedaan dat intimiteit en distinctie voor mij veel moeilijker te bereiken zijn zonder de hulp der stem. (BD III:72) Smulders was onder de indruk van de Hymne. Later zou hij in zijn boek Les feuilles d’or (Bruxelles 1906) een literaire parafrase van de melodie geven, waarmee Diepenbrock ingenomen was. (BD V:125)

Uit een aantekening in het dagboek van Elisabeth Diepenbrock is bekend dat haar man het hoofdthema van de Hymne oorspronkelijk had bedoeld voor een bruiloftsmars “pour grand orgue” om mee te doen aan een concours van de Schola Cantorum te Parijs. (BD IV:353) Dit verklaart het karakter van de klavierbegeleiding, die meer in het idioom voor orgel past dan dat voor piano.

Diepenbrock onderhield vriendschappelijke relaties met Louis Zimmermann, sinds 1899 tweede concertmeester van het Concertgebouworkest. Op 26 april 1904 speelde deze violist de Hymne bij de componist aan huis door (BD IV:209) en al spoedig werd het een van zijn lievelingsstukken. Zimmermann staat als dedicatee vermeld in de uitgave van de Hymne die op 6 oktober 1905 bij A.A. Noske verscheen. Op de titelpagina staat tevens aangegeven dat het werk in de bezetting voor soloviool en orkest (RC 66) in manuscript beschikbaar is.

Robert Spannenberg



  • A-62(3)

    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14

    A-62(3) dated on the last page 4 Oct 1898

    • 1898-10-04 00:00:00.0
    • location: Diepenbrock Archief Laren
    • pages: 14
  • A-48(1)

    Semi-autograph A-48(1) signed and dated on the first page A Diepenbrock 1898

    • 1898-10-04 00:00:00.0
    • location: Diepenbrock Archief Laren
    • pages: unknown
  • A-80(11) Hymne for violin and piano

    semi-autograph A-80(11) with dedication Aan mijn vriend Louis Zimmerman [sic] in hartelijke vereering Alfons Diepenbrock Juli 1904

    • 1904-07-01 00:00:00.0
    • dedication: Aan mijn vriend Louis Zimmerman [sic] in hartelijke vereering Alfons Diepenbrock Juli 1904
    • location: Diepenbrock Archief Laren
    • pages: unknown
  • A-93(1)

    semi-autograph A-93(1) with dedication and date on the title page gecomponeerd voor mijn waarde vriend P van der Meer de Walcheren door Alf Diepenbrock Amst[erdam] Octob 1898

    • 1898-10-01 00:00:00.0
    • dedication: gecomponeerd voor mijn waarde vriend P van der Meer de Walcheren door Alf Diepenbrock Amst[erdam] Octob 1898
    • location: Diepenbrock Archief Laren
    • pages: unknown
  • A-93(2)

    semi-autograph violin part A-93(2)

    • location: Diepenbrock Archief Laren
    • pages: unknown
  • SL-5 Hymne voor viool en piano

    • 1898-01-01 00:00:00.0 – 1898-12-31 00:00:00.0
    • dedication: Aan mijn vriend Louis Zimmermann
    • location: Noske Archive
    • pages: unknown

  • Hymne voor viool en piano

    1905 Noske, A.A.
  • Hymne voor viool en piano

    1916

10 jan 1900:  Eerste uitvoering van de Hymne voor viool en piano in de Salle des Fêtes de la Société Militaire te Luik door Joseph Maris (viool) en Maurice Jaspar (piano). Voorts instrumentale en vocale werken van Mozart, Chabrier en Alexis de Castillon.

Hymne sans bien grande envolée, d'un compositeur hollandais portant le nom particulièrement harmonieux de Diepenbrock, et que MM Maris et Jaspar ont exécuté consciencieusement.

L'Express (J. De Geynst), 11 januari 1900

MM Maris et Jaspar, après avoir exécuté l'Hymne du compositeur hollandais Diepenbrock, oeuvre d'un caractère assez élevé, donnèrent l'importante sonate en ut de Castillon.

La Meuse (X.X.), 12 januari 1900

C'est une page bien pâle qui manque essentiellement de personalité. Nous ne dirons même pas que c'est une oeuvre de fort en thème, car la forme n'offre aucune qualité distinctive, quant au fond elle ne nous paraît pas beaucoup plus intéressante. Assez banale en elle même, manquant surtout de chaleur et d'inspiration, cette composition n'appelle pas les foudres de la critique et n'amènerait qu'une sorte d'indifférence. L'exécution confiée à MM Maris et Jaspar a pu, par instants et jusqu'à un certain point, faire prendre le change sur sa véritable valeur.

La Gazette de Liège (Jules Ghymers), 12 januari 1900

pdf All reviews for RC 44 Hymne voor viool en piano